Bausch + Lomb bouwt automatisch distributiecentrum in Aalsmeer

TGW
Auteur zonder afbeelding icoon
redactie
06 oktober 2025
2 min

In Aalsmeer bouwt Bausch + Lomb een sterk geautomatiseerd distributiecentrum. Het hart wordt gevormd door een shuttlesysteem van TGW met meer dan 150.000 opslaglocaties en 300 shuttles. Hiermee hoopt de producent van contactlenzen en lensvloeistoffen de servicegraad te verbeteren, de kosten te verlagen en de ergonomie te verbeteren. Tot aan de oplevering in de herfst van 2027 blijft opereren vanuit een eveneens geautomatiseerd warehouse op Schiphol-Rijk.

In 1853 opende J.J. Bausch een kleine optiekwinkel in Rochester, New York. Daarmee legde hij de basis voor een van de oudste nog actieve bedrijven in de Verenigde Staten. Vandaag de dag behoort Bausch + Lomb tot de toonaangevende fabrikanten van oogproducten, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en farmaceutische producten. De zorgspecialist is actief in meer dan 100 landen en genereerde in 2024 een omzet van 4,8 miljard Amerikaanse dollar.

Groei als drijfveer voor automatisering

Op dit moment werkt Bausch + Lomb nog vanuit een bijna dertig jaar oud warehouse in Schiphol-Rijk, dat onder meer is voorzien van een miniload-systeem. Omdat dit systeem steeds vaker zijn grenzen bereikte, was Bausch + Lomb op zoek naar een toekomstbestendige oplossing. Alleen een systeem dat op maat gemaakt is voor hun specifieke behoeften kan omgaan met de geplande groei voor de komende jaren. Gezien het productassortiment voor de medische technologie zijn de kwaliteitsnormen voor dit project bijzonder hoog.

Na een intensieve plannings- en analysefase vertrouwden de zorgexperts op de expertise en ervaring van TGW Logistics. “We zijn verheugd om samen te werken met Bausch + Lomb. Onze klant zocht niet alleen een leverancier, maar een strategische partner op lange termijn”, benadrukt Bart Van Eycken, sales director Noord-Europa bij TGW Logistics.

Shuttlemagazijn als krachtig middelpunt

Het kernonderdeel van de oplossing in Aalsmeer is een shuttlesysteem met meer dan 150.000 opslaglocaties. Dubbeldiep opslag maakt het mogelijk om de beschikbare ruimte uiterst efficiënt te gebruiken. In het systeem rijden straks 300 shuttles, die maximaal 8.700 bakken per uur kunnen opslaan en ophalen. Klantorders worden gepickt aan ergonomisch ingerichte werkstations.

In het verpakkingsgebied zullen robots automatisch de dozen opzetten en sluiten. Vervolgens zal een machine de hoogte van de dozen aanpassen, zodat het volume (en daarmee ook de verzendkosten) tot een minimum wordt beperkt. Het shuttlemagazijn fungeert als opslagsysteem voor de pickvoorraad, maar ook als buffer voor de verpakte orders totdat de dozen doorgaan naar het automatische palletiseergebied en uiteindelijk naar verzending.

Meer weten over smart warehousing? Kom dan naar Logistica Next op 4 t/m 6 november 2025 bij Jaarbeurs, Utrecht. Registreer je hier gratis.