The ColdHub gunt inkijkje in innovatief diepvriesmagazijn

Marcel te Lindert
Marcel te Lindert
15 december 2025
3 min

The ColdHub is een nieuw diepvriesmagazijn in Dordrecht dat ruimte biedt aan 32.000 palletlocaties. In het volledig geautomatiseerde magazijn zorgen 9 palletshuttles in samenwerking met 8 palletliften voor de in- en uitslag van goederen. Voor orderpicking is een slim concept uitgedacht met 4 werkstations en 8 autonome mobiele robots. De automatiseringsoplossing wordt gerealiseerd door Reesink Logistic Solutions, dat daarvoor de shuttles en robots van Movu gebruikt.

Tijdens de Coldstore Kennis & Netwerkdag van Isocab, fabrikant van isolatiepanelen, stond een rondleiding door The Coldhub op het programma. Dit geautomatiseerde diepvriesmagazijn is onderdeel van de B&S Group, een distributeur van consumentenproducten met het hoofdkantoor in Dordrecht. Deelnemers aan het evenement zagen een innovatief magazijn in opstartfase, dat een oppervlakte van 16.000 vierkante meter en een hoogte van 24 meter heeft.

De stellingen in het hoogbouwmagazijn bieden plaats aan 32.000 pallets. Die worden opgeslagen in kanalen met ruimte voor zes tot twaalf pallets. Negen shuttles van Movu verzorgen het horizontaal transport, terwijl acht palletliften het verticaal transport voor hun rekening nemen. Als de groei dat nodig maakt, kan de in- en uitslagcapaciteit eenvoudig worden opgeschaald door extra shuttles in te zetten. Het concept is geschikt voor 28 shuttles in totaal.

Vier werkstations

Voor orderpicking is een betonnen tussenvloer gecreëerd met ruimte voor vier werkstations. Elk werkstation biedt ruimte aan één doelpallet en twee pallets met pickvoorraad, afkomstig uit het hoogbouwmagazijn. Het ergonomische ontwerp van de werkstations maakt het mogelijk om het juiste aantal dozen eenvoudig op de doelpallet te schuiven, zodat operators geen zware dozen hoeven te tillen.

Als een palletlaag compleet is, laat de ingebouwde lift de pallet iets zakken totdat de bovenkant zich weer op ergonomische werkhoogte bevindt. Als een order compleet is, zakt de pallet volledig door de vloer richting de verdieping daaronder. Nadat de pallet met folie is omwikkeld, plaatst de lift de goederen op een rollenbaan die onder de vier werkstations loopt. Een heftruck pakt de pallets van de rollenbaan op en zet ze klaar voor transport.

Acht mobiele robots

Op de tussenvloer rijden acht autonome mobiele robots (AMR’s) die het transport van de pallets met pickvoorraad verzorgen. Deze robots pakken de pallets op van de rollenbaan uit het hoogbouwmagazijn en zetten ze klaar bij de vier werkstations. Als het juiste aantal dozen gepickt is, gaan de pallets met het restant van de pickvoorraad niet meer terug naar het hoogbouwmagazijn. In plaats daarvan plaatsen de robots ze op een tijdelijke bufferlocatie tot ze weer aan de beurt zijn.

De aansturing vindt plaats door het warehouse control systeem heeft geïmplementeerd. Zodra een operator inlogt op het scherm van één van de vier werkstations, ziet hij meteen de order die hij moet klaarmaken. Vervolgens zorgt het systeem automatisch ervoor dat de AMR’s de juiste pallets ophalen en klaarzetten bij het werkstation. Het scherm laat zien hoeveel dozen de operator moet pakken en op de doelpallet moet plaatsen. Reesink Logistic Solutions tekent voor het ontwerp en de realisatie van het logistieke concept.

Marcel te Lindert

Marcel schrijft al meer dan 25 jaar over vrijwel alle facetten van logistiek en supply chain management, van veiligheid op de magazijnvloer tot robotisering van warehouses en van telematica in het transport tot sales & operations planning.