Voor het oog van klanten en journalisten heeft Linde zijn eerste autonoom rijdende vorkheftruck gedemonstreerd. De Linde E-Matic heeft een capaciteit van 2,3 ton en is speciaal ontwikkeld voor gebruik op buitenterreinen. In eerste instantie blijft de inzet beperkt tot horizontaal transport van goederen, maar de heftruckfabrikant uit Aschaffenburg werkt aan complexere toepassingen.
Wisselende weersomstandigheden en oneffenheden in het terrein maken de inzet van autonome voertuigen op het buitenterrein tot een uitdaging. Die uitdaging is extra groot als op het buitenterrein ook ander verkeer plaatsvindt zoals vrachtauto’s. Linde heeft met de ontwikkeling van de E-Matic een eerste stap gezet naar automatisering van het heftruckverkeer op buitenterreinen. Voor het oog van klanten en vakpers gaf de heftruckfabrikant in thuishaven Aschaffenburg een eerste demonstratie.
Autonoom laden en lossen
De Linde E-Matic kan gebruik maken van verschillende navigatietechnieken, waaronder 3D-SLAM. Daarbij bepaalt de truck met behulp van sensoren zijn positie aan de hand van een digitale driedimensionale kaart van de omgeving. Op het buitenterrein kan ook GPS worden ingezet voor navigatie. Aangevuld met een netwerk van grondstations die het GPS-signaal real-time corrigeren, kan hiermee de positie met een nauwkeurigheid van 4 centimeter worden vastgesteld.
In eerste instantie is de Linde E-Matic alleen geschikt voor horizontaal transport tussen twee vaste locaties op de grond of een rollenbaan. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan andere toepassingen, zoals het gebruik van voorzetapparatuur of het opslaan van goederen in blokstapeling. Op termijn moet de truck zelfs in staat zijn om volledig autonoom trailers vanaf de zijkant te laden en lossen.
Grote temperatuurverschillen
Uiteraard is de heftruck voorzien van de nodige veiligheidssensoren. Zoals gezegd tijdens de introductie, hanteert Linde voor zowel binnen als buiten dezelfde veiligheidsstandaarden. Een specifiek aandachtspunt is het gebruik van luchtbanden, waarmee de truck oneffenheden in het terrein kan overwinnen. Omdat de luchtbanden afhankelijk van de belasting meer of minder worden ingedrukt, zijn extra voorzieningen nodig om de vorken op de juiste hoogte te positioneren.
In principe is het mogelijk om de Linde E-Matic zowel binnen als buiten te gebruiken. Alleen bestaat bij grote temperatuurverschillen de kans dat de scanners beslaan. Om de impact van wisselende weersomstandigheden op de prestaties te meten, wordt de heftruck de komende maanden uitgebreid getest. Linde verwacht dat een select groepje klanten begin volgend jaar de nieuwe innovatie in de praktijk kan testen.
Zelf rijpaden aanpassen
Tijdens hetzelfde evenement in Aschaffenburg demonstreerde Linde ook hoe gebruikers zelf de inzet van autonoom rijdende trucks kunnen aanpassen. Daartoe kunnen ze met de Matic:move-software van Linde allereerst een visuele weergave van de rijpaden en afzetlocaties oproepen. Vervolgens kunnen ze met een paar muisklikken een afzetlocatie verwijderen, verplaatsen of toevoegen. Bijna net zo gemakkelijk kunnen ze rijpaden tussen verschillende afzetlocaties intekenen. Met verschillende kleuren wordt de gebruiker gewaarschuwd als een bocht te scherp is.
Volgens Linde maakt deze aanpak het mogelijk om autonome trucks te laten rijden zonder te hoeven programmeren. Dat betekent dat de implementatietijd afneemt van meerdere weken tot enkele dagen. Ook autonome voertuigen van andere merken kunnen dankzij de standaard communicatie-interface voor mobiele robots (VDA 5050) via de Linde-software worden aangestuurd.