DHL Group heeft in het Duitse Troisdorf, gelegen tussen Bonn en Keulen, een nieuw Innovation Center geopend. Het nieuwe centrum vervangt het vorige dat dateert van 2007. Het ondersteunt de ontwikkeling en praktische toepassing van technologieën die supply chains slimmer, duurzamer en veerkrachtiger maken. Het fungeert bovendien als platform voor samenwerking met klanten, startups, kennisinstellingen en industriële partners.
Met een oppervlakte van 5.360 vierkante meter toont het centrum DHL’s nieuwste innovaties, waaronder kunstmatige intelligentie (AI), robotica, Internet of Things (IoT) en duurzame technologieën. Het innovatiecentrum past in DHL’s strategie, die zich richt op slimme groei, emissiereductie en digitale transformatie.
“Innovatie is de motor van onze transformatie”, zegt Katja Busch, chief commercial officer bij DHL en hoofd van DHL Customer Solutions & Innovation (CSI). “Het nieuwe DHL Europe Innovation Center stimuleert samenwerking, groei en herdefinieert wat mogelijk is in logistiek door ideeën om te zetten in impact. Hier creëren we samen met onze klanten, partners en medewerkers de toekomst van logistiek.”
Het gebouw is volledig gemaakt van hout en draait volledig op hernieuwbare energie, waardoor het zonder broeikasgasuitstoot opereert. Daarmee is het een voorbeeld van de integrale duurzaamheidsaanpak van DHL Group. Van de keuze voor natuurlijke materialen tot slimme energiesystemen en emissiearme bouwmethoden: elk aspect is ontworpen om de milieu-impact te minimaliseren, in lijn met de DGNB Platinum-certificering, een van de hoogste duurzaamheidsnormen voor groene gebouwen in Europa.
Het centrum kan tot 400 bezoekers ontvangen en beschikt over een flexibele, modulaire indeling die zich gemakkelijk aanpast aan verschillende evenementen en workshops. Ook huisvest het de DHL Customer Solutions & Innovation-team, dat een sleutelrol speelt in de wereldwijde innovatieagenda van de Groep.
Klantgerichte innovatiestrategie
De technologieën in het innovatiecentrum sluiten aan bij de belangrijkste trends die zijn geïdentificeerd in de DHL Logistics Trend Radar, een strategisch hulpmiddel dat klanten helpt toekomstige verschuivingen in de sector te voorspellen.
Een wereldwijde enquête onder 2.597 supply chain-professionals uit Europa, Amerika, Azië-Pacific en het Midden-Oosten & Afrika toonde aan dat AI, robotica en ESG de drie belangrijkste trends zijn die de komende jaren de supply chains zullen vormen:
- AI werd door 44 procent van de respondenten genoemd als de belangrijkste drijver van logistieke transformatie.
- Robotica volgde met 28 procent, gewaardeerd om de efficiëntie en automatisering die het biedt.
- ESG (Environment, Social & Governance) werd door 25 procent genoemd, wat de groeiende nadruk op duurzaamheid weerspiegelt.
“Onze klanten willen oplossingen die niet alleen technologisch geavanceerd zijn, maar ook duurzaam en schaalbaar”, zegt Busch. “Het DHL Europe Innovation Center brengt die gedeelde visie tot leven met technologieën zoals AI-gestuurde oplossingen, autonome robots en milieuvriendelijke verpakkingsinnovaties.”
Van visie naar operationele impact
DHL ontwikkelt en test niet alleen nieuwe technologieën, maar implementeert ze wereldwijd op schaal. De belangrijkste aanjager hiervan is DHL Supply Chain, de divisie voor contractlogistiek, die een centrale rol speelt in de commerciële toepassing van innovaties binnen het bedrijf. Door middel van modulaire standaardisatie, strategische partnerschappen en geavanceerde orkestratieplatforms heeft DHL Supply Chain technologieën als samenwerkende robots, AI-analyse en autonome transportsystemen succesvol uitgerold in haar logistieke locaties.
Tot nu toe heeft DHL wereldwijd bijna 10.000 automatiserings- en digitaliseringsprojecten uitgevoerd en meer dan 8.000 collaboratieve robots geïntegreerd in haar activiteiten. Rainer Haag, CEO van DHL Supply Chain Europe, zegt: “Tegenwoordig is vrijwel elke klantlocatie geraakt door onze innovatieagenda. Van automatisering, robotica en IoT-sensoren tot data-analyse en AI: intelligente technologieën zijn wereldwijd ingebed in onze operaties. Innovatie bereikt pas zijn volledige potentieel als het op schaal wordt toegepast. En dat is precies wat we doen, met tastbare impact voor klanten, medewerkers en investeerders.”
Een wereldwijd verbonden innovatienetwerk
Het nieuwe Europese Innovatiecentrum in Duitsland is de wereldwijde flagship-locatie binnen het netwerk van DHL Group Innovation Centers, met daarnaast centra in Chicago, Singapore en Dubai.
Samen vormen ze een verbonden ecosysteem waarin DHL nieuwe trends identificeert, met klanten samenwerkt, technologieën test en succesvolle oplossingen wereldwijd opschaalt. Deze wereldwijde samenwerking zorgt ervoor dat innovatie lokaal relevant én wereldwijd schaalbaar is , wat vooruitgang stimuleert in logistiek en supply chain management over de hele wereld.
Meer weten over smart warehousing? Kom dan naar Logistica Next op 4 t/m 6 november 2025 bij Jaarbeurs, Utrecht. Registreer je hier gratis.